Tärkeää tietoa koronavirustilanteeseen liittyen

13 maaliskuuta 2020

Koronaviruksen leviäminen maailmalla ja Suomessa vaikuttaa kaikkien arkeen tavalla tai toisella. Jokaisen on ensiarvoisen tärkeää seurata viranomaistiedotusta asiasta ja noudattaa annettuja ohjeita ja määräyksiä.

Kokosimme seuraavaa oleellista tietoa tilanteeseen liittyen:

  1. Mitä ohjeistuksia tulee noudattaa ja mistä niitä saa
  2. Miten tilanne vaikuttaa asumiseen ja mikä on Hoasin rooli vuokranantajana
  3. Kiinteistöjen siivousta tehostetaan
  4. Asumiseen liittyvät asiat tulee hoitaa sähköisesti tai soittamalla
  5. Palvelukeskuksen aukioloaikoja supistetaan

1. Seuraa viranomaisohjeistusta koronaan liittyen

Seuraa ja noudata viranomaisten antamia ohjeita ja suosituksia siitä, kuinka tulee toimia koronaviruksen tarttumisen ja tartuttamisen ehkäisemisessä, tartuntaepäilyssä tai muuten aiheeseen liittyen.

Valtakunnallista virallista tietoa antaa terveyden- ja hyvinvoinnin laitos THL: thl.fi
Tietoa koronaviruksesta -puhelinneuvonta: 0295 535 535 (lue lisää)

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS kertoo ja ohjeistaa pääkaupunkiseudun tilanteesta: hus.fi

Ole akuutissa tilanteessa* yhteydessä oman kotikaupungin terveydenhuoltoon:
Helsinkiläisten koronavirusneuvonta 09 310 10024
Vantaan terveysasemien puhelinpalvelu 09 839 50 000
Espoon terveysasemien puhelinpalvelu 09 816 3450
Kauniaisten terveysaseman puhelinpalvelu 09 8789 1350

*) HUOM: Pe 13.3. HUS ohjeistaa seuraavaa: "Hengitystieoireisten, mutta hyväkuntoisten henkilöiden, ei tule soittaa terveysasemalle tai Päivystysapuun, vaikka epäilisikin koronavirustartuntaa. Päivystysapuun tai terveydenhuollon yksiköihin tulee olla yhteydessä ainoastaan, jos vointi on sellainen, että kotihoito-ohjeilla ei pärjää." Tarkista ajankohtainen ohjeistus tästä


2. Miten tilanne vaikuttaa asumiseen ja mitä Hoas tekee

Kaikessa toiminnassa tulee noudattaa viranomaisten antamia ohjeistuksia. Tällä hetkellä tällaisia ovat esimerkiksi aktiivinen käsien peseminen, kotiin jääminen flunssaoireisena, lähinkontaktien välttäminen harrastustoiminnassa ja muulla vapaa-ajalla, pidättäytyminen vanhusten tapaamisesta sekä matkustamisen välttäminen. (Katso esim. THL:n usein kysytyt kysymykset koronaviruksesta.)

Mikäli epäilet tartuntaa ja kotihoito ei enää riitä, ole yhteydessä alueesi kunnalliseen terveydenhuoltoon (ks. edellinen kohta) ja noudata saamiasi ohjeita.

Tartuntatapauksissa ohjeistukset esimerkiksi karanteenista tulevat viranomaisilta (mm. terveydenhoidon tahoilta). Me toimimme viipymättä viranomaisten apuna tiedotuksessa ja viestin välittämisessä asukkaille, mikäli esimerkiksi Hoasilla asuvalla henkilöllä todettaisiin tartunta, joka vaatisi toimenpiteitä. Teemme viipymättä kaikki määrätyt erityisjärjestelyt. Suosi omatoimista eristystä, mikäli epäilet mahdollista tartuntaa tai olet esimerkiksi palannut matkalta tiheän tartunnan alueelta.

On tärkeää, että tautitapauksissa toimitaan koordinoidusti terveydenhuollon tai muiden viranomaistahojen kautta.

Varotoimenpiteinä supistamme palvelukeskuksemme aukioloaikoja ja tehostamme kiinteistöjen siivousta. Löydät aiheista lisätietoa jäljempää tästä uutisesta.

Seuraamme tilannetta jatkuvasti ja tiedotamme asukkaita poikkeuksista aina tarpeen tullen. Viimeisimmän tiedon löydät aina nettisivujemme etusivulta uutisosiosta.

3. Kiinteistöjen siivousta tehostetaan

Kaikkien Hoasin kiinteistöjen siivousta on tehostettu ehkäisemään tartuntojen leviämistä. Tämä tarkoittaa sitä, että siivouksessa painotetaan usein kosketettavien pintojen puhdistamista (esim. kahvat, hissin napit, valokatkaisimet, kaiteet).

4. Asumiseen liittyvät asiat hoituvat verkossa tai soittamalla

Jos sinulla on kysymyksiä asumiseen liittyen, ole meihin yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse. Vältä palvelukeskuksessa asiointia.

Hoas.fi-sivustolta löydät vastaukset suurimpaan osaan tärkeistä kysymyksistä sekä esimerkiksi sähköiset lomakkeet ja vikailmoituslomakkeen. Hyödynnä myös sivustolla 24/7 auttavaa chatbot Helmiä.

Sähköpostiosoitteemme:

  • asumispalvelut[at]hoas.fi: asunnonhaku, vuokrasopimukset tai autopaikkojen vuokraaminen
  • maksut[at]hoas.fi: vuokrat ja vakuusmaksut
  • huolto[at]hoas.fi: kysymykset asunnon ja kiinteistön kunnosta tai huoneistotarkastuksista, vikailmoitukset vikailmoituslomakkeella

Puhelinlinjat (09 5499 00) ovat auki:

  • ma klo 10-16
  • ti–to klo 12–16
  • pe klo 10–16

sekä joka kuukauden ensimmäisenä ja viimeisenä arkipäivänä klo 10-16

Palvelukeskuksen toimipisteen aukioloaikoja on supistettu ja 16.3. alkavalla viikolla olemme auki ma, ke, pe klo 13-15.

HUOM: On mahdollista, että olosuhteet johtavat tilapäiseen henkilöstövajeeseen, mikä saattaa vaikuttaa palvelukeskuksen kanavien ruuhkautumiseen ja vastausaikojen venymiseen. Pyrimme palvelemaan tehokkaasti, mutta pyydämme kärsivällisyyttä. Toivomme myös, että yhteydenotot kiireettömistä asioista siirretään myöhemmäksi.

5. Palvelukeskuksen aukioloaikoja supistetaan

Maanantaista 16.3.2020 alkaen Hoasin palvelukeskus Pohjoisella Rautatiekadulla on avoinna poikkeuksellisesti:

  • ma klo 13–15
  • ke klo 13–15
  • pe klo 13–15

Poikkeukset ovat aluksi voimassa 16.3.-20.3. ja jatkossa viikottainen tilanne päivitetään osoitteeseen hoas.fi. Kulloinkin voimassa olevat aukioloajat löydät siis aina hoas.fi-etusivulta.

Puhelinlinjat (09 5499 00) ovat kuitenkin auki normaalisti (ma klo 10-16, ti–to klo 12–16, pe klo 10–16).


Kategoriat

Asuvalle, Hakevalle, Muuttavalle

Asiasanat