Hoas kommentoi Ylen uutisointia

22 lokakuuta 2019

TIEDOTE 22.10.2019

Hoas on voittoa tavoittelematon yleishyödyllinen säätiö

Yle uutisoi 21.10.2019 Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiön väitetysti perimistä perusteettomista vahingonkorvausvaatimuksista. Juttuun oli päässyt asiavirheitä, jotka tässä on oikaistu.

Hoas ei tavoittele voittoa toiminnassaan

Jutusta voi saada kuvan, että vuokranantajana Hoas laiminlöisi vuokralaisiaan saavuttaakseen suurempia taloudellisia tavoitteita, mikä ei ole totta. Hoas on opiskelijoiden asuntotilannetta pääkaupunkiseudulla helpottava ja kehittävä yleishyödyllinen ja voittoa tavoittelematon toimija, jonka toiminnan keskiössä on nuorten asukkaidemme kohtuuhintainen ja laadukas asuminen.

”Hoasilla omakustannusperiaate tarkoittaa sitä, että katamme kiinteistöjen ja toiminnan ylläpitoon tarvittavat menoerät vuokrilla. Emme jaa siis voittoa, kuten kaupalliset toimijat kiinteistöalalla. Meidän vuokramme ovat 35 % alemmat kuin vapailla markkinoilla olevat vuokrat”, sanoo toimitusjohtaja Matti Tarhio.

Asukaslaskutusta ei tehdä perusteettomasti

Asukas vastaa vain itse aiheuttamansa vahingon ennallistamisesta, ei mistään muusta. Ylivoimainen enemmistö asukaslaskuista on erittäin pieniä.

”Jos jättäisimme vahingot laskuttamatta niitä aiheuttaneilta, muut vuokralaiset joutuisivat maksamaan vahingot vuokrissaan. Tämä olisi epäoikeudenmukaista muita asukkaita kohtaan”, kiinteistöjohtaja Kim Lindholm selventää.

Nykyisessä toimintamallissa Hoas ottaa vahingoista ja esimerkiksi isoimmista siivouksista myös valokuvia. Näin säätiö ei ole aina toiminut, ja osa kuluttajariitalautakunnan tapauksista on aiemmin päätetty Hoasia vastaan tämän vuoksi. Näissä tapauksissa summia on pienennetty tai vahingonkorvausvaatimukset on hylätty kokonaan.

”Kehitämme toimintaamme jatkuvasti ja toki meilläkin voi tapahtua lähes 10 000 vuosittaisessa muuttotapahtumassa inhimillisiä virheitä. Yksittäisestä tapahtumasta ei kuitenkaan voida tehdä yleistyksiä toiminnan laadusta”, Tarhio toteaa.

Ylläpito ja asuntotarkastukset palveluna asukkaille

Hoasilla, kuten muillakin vuokranantajilla, kiinteistöhuolto ja muu asuntojen tavanomainen ylläpito kuuluu vuokralaisen etuihin. Hoasin ylläpitokustannukset eivät poikkea yleisestä markkinasta, toisin kuin jutussa annetaan ymmärtää.

Lisäksi Hoasilla on käytössä muuttoihin liittyvät asuntotarkastukset.

”Me teemme aina poismuuttavan asuntoon asukkaalle maksuttoman ennakkotarkastuksen. Tämän ylimääräisen lisäpalvelun tarkoitus on ohjeistaa asukasta korjaamaan tai siivoamaan itse aiheuttamansa puutteet välttääkseen niistä aiheutuvat veloitukset”, Lindholm kertoo.

”Meidän pitää myös huolehtia siitä, että seuraavalla asukkaalla on vastassaan kunnossa oleva koti” Tarhio muistuttaa.

 

 

Matti Tarhio, toimitusjohtaja
p. 0400 800 255
matti.tarhio[at]hoas.fi

Kim Lindholm, kiinteistöjohtaja, Hoas
puh. 050 323 2937
kim.lindholm[at]hoas.fi

 

 


Kategoriat

Asiasanat