Betalning av hyran
Konto- och referensnumren för att betala hyran hittar du på bilagan för kontraktsbekräftelse som du fått av Hoas.
Kontoöverföringen skickas inte separat ut varje månad så spara kontoöverföringen.
Notera att de kontonummer och referensnummer som används vid betalning av hyran inte är de samma som används för betalning av garantin:

Kom ihåg att alltid använda det rätta referensnumret då du betalar hyran. Referensnumret är personligt och kontraktspecifikt. Användning av referensnummer påskyndar betalningsprocessen och förebygger fel. Referensnumret är det samma för varje månad och du hittar den i din kontoöverföring. Om transaktionen görs utan det korrekta referensnumret, och det inte går att koppla transaktionen till hyresgästens kontrakt ansvarar hyresgästen för eventuella kostnader från betalningspåminnelser

Hyrans förfallodag är den 6:e eller därpå följande vardag varje månad. Hyran ska betalas med bankgiro till det uppgivna kontot och man bör ange referensnumret i transaktionen. Förfallodagen kan inte ändras alls.

Genom att använda det korrekta referensnumret kan du betala flera månaders hyra på samma gång eller betala hyran från olika konton. Kontrollera att summan du betalar samt referensnumret som du använder är korrekta. Spara betalningskvittot/kontoutdraget för betald hyra och håll själv koll på när du ska betala din hyra nästa gång.
Om du av misstag betalar flera månaders hyra på samma gång kan den extra betalningen användas att täcka hyran för följande månader. Den extra betalningen kan också returneras till dig. För returneringen behöver vi dina kontouppgifter som du kan skicka till Hoas betalningstjänster (payments[at]hoas.fi).

Om hyresbetalningen försenas får hyresgästen en betalningspåminnelse som utökar hyresskulden med indrivningskostnaderna (5 euro/påminnelse). Betalningspåminnelser skickas en gång i månaden.
Om fordran inte utförs trots betalningspåminnelse fortsätter inkassering genom vår inkasseringsbyrå Svea Perintä. På skulder som hamnar hos inkasseringsbyrån börjar både räntan enligt den dröjsmålsränta som är i kraft för den specifika tiden och de andra utgifterna växa. Notera att utgifter orsakade av inkasseringen kan vara betydande. Obetalda hyror kan leda till att bostadens besittningsrätt upphör samt förlorade kreditupplysningar, vilket kan leda till allvarliga problem i framtiden. Det lönar sig att betala hyran senast på förfallodagen!
Om din hyra har gått till inkassering och du vill göra upp en betalningsplan eller få reda på din skuldmängd ber vi dig kontakta inkasseringsbyrån:
Svea Perintä
hoas.tenants[at]svea.fi
tel. (03) 512 4484

Om du behöver ett intyg på skötsel av hyresplikter för t.ex. en ny hyresvärd kan du beställa intyget av Hoas. För ett officiellt intyg som beställts från Hoas betalningstjänster (payments[at]hoas.fi) debiterar vi 10 euro.

Solidariskt hyreskontrakt betyder att hyresgästerna gemensamt ansvarar för skötseln av hyresskyldigheterna. Om hyrorna blir obetalda blir alla hyresgäster kunder hos inkasseringsbyrån och de räntor och övriga utgifter som orsakats av skulderna är allas ansvar (Lagen om hyra av bostadslägenhet 11 §).
Hyresgäster i familje- och kompisbostäder ansvarar solidariskt för betalningen av hyran. Solidariskt ansvar gäller även då den ena flyttar ut och ingen uppsägning är gjord. Om du ensam bor kvar i en familje- eller kompisbostad blir du ansvarig för bostadens hela hyra.

Hyrorna granskas på hösten i samband med budgeteringen och eventuella höjningar av hyran träder vanligtvis i kraft i början av januari. Hyresgästerna meddelas om ändringarna senast två månader tidigare. Brevet om hyrans förhöjning skickas till hyresgästen per post.

Hoas skickar varje månad uppgifter om hyresgästerna och deras inkasserade hyror till FPA:s studiestödscentral för granskning av stöduppgifter.
Om du flyttar till en Hoas bostad för första gången är du själv skyldig att skicka en anmälan till FPA. Om du flyttar från en Hoas bostad till en annan Hoas bostad behöver du inte själv söka intyg över boenderegister eftersom FPA får intygets innehåll automatiskt från Hoas. Hyresgästen behöver heller inte meddela om höjningar av hyran eftersom uppgifterna om höjningen av hyror flyttas automatiskt från Hoas till FPA.
Om det sker förändringar i hyresförhållandet (t.ex. en förändring av familjeförhållanden när man flyttar från en Hoas bostad till en annan Hoas bostad) är hyresgästen själv skyldig att skicka en anmälan om förhållandeförändring till FPA.
Information om studiepenning och bostadsstöd fås från FPA:s nätsidor.