Poismuuttavalle
Irtisanominen

Vuokrasopimuksen irtisanominen on tehtävä aina kirjallisesti. Helpoin tapa on täyttää irtisanomislomake. Irtisanomisaika on kalenterikuukausi eli vuokrasopimus päättyy seuraavan kuukauden viimeiseen päivään. Kesäsopimusta ja sopimusta kalustettuun asuntoon ei voi irtisanoa. Lisätietoa irtisanomisesta.

Vuokralaisen irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi eli vuokrasopimus päättyy seuraavan kuukauden viimeiseen päivään. Kesäsopimusta ja sopimusta kalustettuun asuntoon ei voi irtisanoa. Lisätietoa irtisanomisajasta.

Jos haluaisit perua irtisanomisen ja jäädä asuntoon, ota välittömästi yhteyttä Hoasin asumispalveluihin puhelimitse. Kun soitat asiakaspalveluumme, tarkistamme onko asunto jo tarjottu tai vuokrattu toiselle henkilölle. Jos asunto on edelleen vapaa, yleensä irtisanomisen voi perua (huomaathan, että Hoas pidättää oikeuden olla perumatta irtisanomista). Irtisanomisen peruutuksesta veloitamme 42 euroa. Lisätietoa irtisanomisen peruutuksesta.
Vakuusmaksun palautus

Vakuusmaksujen palauttaminen aloitetaan vuokrasopimuksen päättymistä seuraavan kuukauden 15. päivä (tai sitä seuraavana arkipäivänä). Vakuudet pyritään palauttamaan kuukauden kuluessa vuokrasopimuksen päättymisestä.
Lisätietoja vakuusmaksun palauttamisesta.

Vakuusmaksu on takuu Hoasille siinä tilanteessa, että asiakas ei esimerkiksi maksa vuokraansa tai muita maksujaan, vaurioittaa asuntoa tai jättää muuttosiivouksen tekemättä.
Jos vuokralaisella on vuokrasopimuksen päätyttyä maksuja tai muita asumiseen liittyviä velvoitteita hoitamatta, Hoas käyttää vuokralaista kuulematta vakuusmaksun näiden saataviensa kuittaamiseen.
Lisätietoja vakuusmaksun palauttamisesta.

Jotta vakuusmaksu päästään palauttamaan, täytyy seuraavien ehtojen täyttyä:
-
Kaikki poismuuttajan muistilistassa mainitut kohdat on hoidettu kuntoon.
-
Kaikki sopimukseen liittyvät vuokrat ja maksut on maksettu.
-
Tilitietolomakkeella on toimitettu tilitiedot vakuusmaksun palauttamista varten.
Lisätietoja vakuusmaksun palauttamisesta.
Asunnon kunto poismuuttaessa

Asunnon ennakkotarkastus tehdään viimeisen asuinkuukautesi aikana. Jos ennakkotarkastuksen yhteydessä asunto on kunnossa, toista tarkastusta ei nouse. Toisaalta, jos asunnossa havaitaan ennakkotarkastuksella puutteita, asuntoon tehdään myös muuttotarkastus asukkaan poismuuton jälkeen kuukauden ensimmäisinä päivinä. Tässä ennakko- ja muuttotarkastusten tarkemmat aikataulut.

Muuttosiivouksen jäljiltä asunnossa ei ole häiritseviä tahroja pinnoilla, kaapit ovat siistit ja koti tuoksuu puhtaalle. Loppusiivous ennen asunnon luovuttamista ei ole suuritöinen urakka, jos koko asumisajan on huolehtinut siivouksesta.

Palapeilejä, seinähyllyjä tms. ei saa kiinnittää seiniin, sillä niitä irrottaessa seiniin jää usein todella pahat jäljet. Jos olet tätä lukiessasi jo ehtinyt pultata seinään hyllyn, muistathan että poismuuttaessasi sinun tulee irrottaa hylly ja paklata sekä hioa reiät siististi.

Jos haluat luovuttaa tai myydä tavaroita uusille asukkaille ja he ovat valmiita tavarat vastaanottamaan, tulee uuden asukkaan ilmoittaa meille kirjallisesti ottavansa vastaan asuntoon jättämäsi tavarat. Tällöin sinä et voi enää joutua vastuuseen niiden poistosta.

Kun uuteen asuntoon muuttaa, kannattaa tehdä sisäänmuuttoilmoitus, jossa ilmoittaa asunnossa olevia vikoja. Edellisen asukkaan jättämät jäljet eivät ole sinun vastuullasi, kunhan muistat ilmoittaa viasta 14 vuorokauden sisään sisäänmuutostasi. Mikäli et ole sisäänmuuttaessasi viasta ilmoittanut, olet korvausvelvollinen mahdollisista korjaustöistä.

Jos jaetussa asunnossa asumisessa ilmenee ongelmia, kannattaa niistä aina ensin yrittää puhua kämppisten kanssa. Jos muiden kanssa keskusteleminen ei auta, voit olla yhteydessä Hoasin asukasneuvontaan (asukasneuvonta[at]hoas.fi), joka ottaa asian käsittelyynsä.

Asuntoon jätetään ennakkotarkastuksella mahdollisesti korjaus- ja siivouskehotuksia. Mahdolliset puutteet asunnossa tulee korjata ennen vuokrasopimuksen päättymistä. Jos kyseisiä puutteita ei korjata ennen poismuuttoa ja tarkastaja joutuu tilaamaan siivojaan, tai korjaajaan korjaamaan viat, asukasta laskutetaan tästä. Mikäli aiheutat tahallisesti, laiminlyönnilläsi tai huolimattomuudellasi vahinkoa asunnolle, olet velvollinen korvaamaan aiheuttamasi vahingon vuokranantajalle.
Lisätietoja laskusta voit pyytää sähköpostitse huoltopalveluistamme huolto[at]hoas.fi.