Sähköt ja valo
Asunnoista löytyy monenlaista sähkölaitetta, joista osa on asunnon varustukseen kuuluvaa ja osa asukkaan omia laitteita. Asukkaan vastuulle kuuluu sekä asunnon varustukseen kuuluvien että omien lamppujen palaneiden polttimoiden vaihtaminen. Asukkaan vastuulla on myös tarkastaa sulakkeet ja tarvittaessa vaihtaa palanut sulake. Tältä sivulta löydät ohjeita, joiden avulla saat vastuullesi kuuluvat tehtävät tehtyä turvallisesti.

Jos asuntosi sulakkeita laukeaa, katoaa sinulta osa asunnon sähköistä. Sulakkeen tarkoitus on suojata sinua tapaturmavaaralta, jos johonkin käyttämääsi laitteeseen tulee vaarallinen vika. Lisäksi sulake voi palaa, jos sitä kuormittaa liikaa. Esimerkiksi ylimääräiset lämmittimet asunnossa voivat aiheuttaa sulakkeen palamisen. Ylikuormitus voi aiheuttaa sähköjohtojen lämpenemistä, joka taas voi aiheuttaa jopa tulipalon. Sähköt voivat toimia rajatusti myös, jos sinulla on kotona-poissa -kytkin väärässä asennossa tai kylpyhuoneesi vikavirtasuoja on lauennut.
Sulakkeen vaihtaminen tai takaisin toimintavalmiiksi kytkeminen on asukkaan vastuulla. Jos sulake palaa toistuvasti, irrota kaikki laitteet ja valaisimet pistorasioista ja kokeile kytkeä ne yksitellen verkkoon. Jos mikään yksittäinen laite ei ongelmaa aiheuta, laita laitteet takaisin verkkoon ja tarkasta, ylikuormittaako laitteiden määrä sulakkeita. Jos et löydä syytä sulakkeiden jatkuvalle palamiselle, tee asiasta vikailmoitus Hoasille.

Jos asunnossasi on tulppasulakkeet (lankasulake), kannattaa tarkastaa niiden suuruus jo etukäteen ja hankkia muutama sulake kaappiin varalle. Sulakkeita saat ostettua tavallisista marketeista.
Tulppasulakkeen tarkastaminen ja vaihtaminen
Tarkasta ensin, mikä sulake on palanut. Usein sulakkeen päässä oleva merkkinasta on irronnut palaneesta sulakkeesta. Merkkinasta on yleensä punainen. Nasta ei aina irtoa, joten välillä palanut sulake täytyy löytää testaamalla.
- Katkaise sähköt sulaketaulun pääkytkimestä. Tarkasta, että sulakkeen varokekansi (tulppa sulakkeen ympärillä) on ehjä. Jos posliini on murtunut, tee asiasta vikailmoitus Hoasille, jossa mainitset kannen rikkoutumisesta. Tässä tapauksessa älä vaihda sulaketta itse.
- Kierrä sulake varokekansineen irti. Jos sulake ei irtoa varokannen mukana kierrä varokekansi takaisin ja yritä uudelleen.
- Tarkasta sulakkeen suuruus ja vaihda samanlainen tilalle. Sulakkeen nimellisvirta/ sallittu kuormitus / tunnusväri: 6 A / 1400 W / vihreä; 10 A / 2300 W / punainen; 16 A / 3700 W / harmaa; 20 A / 4600 W / sininen
- Kierrä sulake ja varokekansi takaisin paikalleen.
- Kytke virta takaisin pääkytkimestä.
Sulakkeen vieressä on yleensä merkittynä, mihin tilaan tai laitteeseen mikäkin sulake liittyy. Joskus, varsinkin vanhoissa kiinteistöissä, merkinnät eivät pidä paikkaansa, eli vaikka sulake näyttäisi palaneen väärästä tilasta, kannattaa kuitenkin kokeilla sulakkeen vaihtoa. Lisäohjeita löydät esimerkiksi Tukesin sivuilta.

Uudemmissa kiinteistöissä ja lähiaikoina perusparannetuissa kiinteistöissä voi olla käytössä automaattisulakkeet. Jos automaattisulake laukeaa, vaihtaa sulaketaulun kytkin asentoaan. Sähköt palautuvat, kun vaihdat kytkimen asentoon I, jolloin sulake on toimintavalmiina. Asennossa 0 oleva sulake on lauennut.
Jos automaattisulake on lauennut ylikuormituksesta johtuen, ei sulake välttämättä heti toimi, vaan sulakkeessa olevan toimintalaitteen täytyy antaa hetken aikaa jäähtyä ennen toimintavalmiiksi asettamista.

Kotona/poissa –kytkimellä voi rajata käytettävää asunnossa käytettävää sähköä ja energiaa silloin, kun asunnossa ei asu ketään tai asukkaat ovat pidempään vaikkapa matkoilla. Kotona/poissa –kytkimiä on uudemmissa asunnoissa ja joissain perusparannetuissa kohteissa. Jos muutat uuteen asuntoon, eivätkä sähköt toimi, kannattaa siis tarkastaa tämä kytkin.
Jos asunnossasi on kotona/poissa –kytkin kannattaa se tarkastaa myös silloin, jos sähköt tuntuvat toimivan puutteellisesti, vaikka sulakkeet ja vikavirtasuoja ovatkin kunnossa. Kotona/poissa –kytkin muistuttaa yleensä ulkonäöllisesti valokatkaisijaa.

Vikavirtasuoja on lisäsuojalaite, joka voi olla asunnossa sulakkeen lisäksi. Usein vikavirtasuoja on kylpyhuoneen pistorasiassa. Vikavirtasuoja on yleensä vuoden 1998 jälkeen rakennetuissa asunnoissa, harvemmin tätä vanhemmissa taloissa.
Jos esimerkiksi pesukoneesi ei saa sähköä, voi syynä olla vikavirtasuojan laukeaminen. Sulakkeiden lisäksi kannattaa siis tarkastaa myös vikavirtasuoja. Jos vikavirta laukeaa uudelleen, kannattaa testata samalla tavalla kuin sulakkeiden kohdalla, mikä laite sulakkeen laukeamisen aiheuttaa.
Vikavirtasuoja tulisi testata säännöllisesti esimerkiksi neljännesvuosittain. Pistorasiassa on testipainike, jolloin vikavirran pitäisi laueta. Kun pistorasia on testattu, palautetaan vikavirtakytkin asentoon I.

Kattorasia sokeripalalla
Vanhemmissa asunnoissa kattorasiassa on usein sokeripala, johon lamppu kytketään. Sokeripalalliseen kattorasiaan kuuluu taustalevy, koukku ja sokeripala. Ennen kuin alat kytkeä lamppua paikalleen varmista, ettei kattorasiaan tule virtaa. Lamppu asetetaan koukkuun roikkumaan. Lamput kaksi johtoa laitetaan sokeripalan reikiin ja ne kiristetään paikoilleen ruuveilla, jotka ovat sokeripalassa.
Valaisinpistorasia
Asunnon kattorasia voi olla valaisinpistorasia, jossa on valaisimelle valmiina pistorasia ja koukku, johon valaisimen voi asentaa. Lampun asennuksessa ei tällöin tarvitse erityisiä työvälineitä vaan lamppu ripustetaan koukkuun roikkumaan ja kytketään pistorasiaan.
Hoas suosittaa, ettei asukas lähde purkamaan tai muuttamaan kattorasioita, vaan käyttää aina niihin sopivia valaisimia. Jos asukas kuitenkin tekee muutoksia, on asukkaan vastuulla varmistaa, että pois muuttaessa kattorasian kytketään takaisin turvallisesti tarvittaessa sähköasentajan toimesta. Jos kattorasia on asukkaan poismuuttaessa viallinen tai puutteellinen, saattaa Hoas laskuttaa sen korjauksesta aiheutuneet kulut. Jos olet juuri muuttanut asuntoon ja kattorasiat ovat viallisia, teethän asiasta vikailmoituksen Hoasille.

Loisteputken vaihtaminen kuuluu asukkaan vastuulle. Loisteputkia ovat esimerkiksi peilikaapeissa olevat putkimaiset lamput.
Jos loisteputki palaa, irrota loisteputken muovinen suoja ja irrota loisteputki kääntämällä sitä ja vetämällä rungosta poispäin. Loisteputken vaihdon yhteydessä on järkevää vaihtaa myös lampun sytytin. Viallinen sytytin voi joko aiheuttaa lampun välkkymisen tai sen, ettei lamppu syty ollenkaan. Sytytin sijaitsee loisteputkivalaisimen rungossa. Se on pieni valkoinen sylinterin muotoinen kappale. Sytytin irtoaa painamalla sitä kevyesti ja kiertämällä sitä. Jos vaihdat sytyttimen, varmista, että hankit oikeanlaisen sytyttimen tilalle.
Loisteputken asennat paikalleen asettamalla sen kannat lampunpitimissä oleviin rakoihin ja kääntämällä 90 astetta. Jos raot eivät ole kohdallaan, voit yrittää siirtää niitä varovasti. Pitimissä on sähköiskun vaara, eli niitä ei pidä varomattomasti kosketella. Jos lamppua kääntää liikaa tai liian vähän, ei se välttämättä toimi. Jos lamppu ei siis syty vaihdon jälkeen, yritä pyörittää sitä hieman. Lopuksi aseta lampun suoja paikalleen.
Loisteputkia ei pidä heittää sekajätteeseen vaan ne kuuluu toimittaa SE –laitteita myyviin myymälöihin, SER –keräyspisteisiin tai vaarallisen jätteen keräyspisteisiin.

Asukkaan vastuulle kuuluu sekä asunnon varustukseen kuuluvien että omien palaneiden lamppujen vaihtaminen. Myös uunin ja jääkaapin lamput tulee asukkaan vaihtaa itse. Jaetuissa asunnoissa asukkaiden tulee sopia yhteisten tilojen lamppujen vaihtamisesta keskenään.
Uudemmissa ja perusparannetuissa kiinteistöissä saattaa asunnoissa olla led-lamppuja, joita asukkaiden ei ole mahdollista vaihtaa itse. Jos asuntosi led-lamppu tarvistee vaihtoa, tee siitä Hoasille vikailmoitus.

Osaan Hoasin autopaikoista kuuluu lämpötolppa, jota asukas voi käyttää autonsa lämmittämiseen. Jos lämmitin ei toimi haluttuun aikaan tarkasta ensin, että tolpan asetukset ovat oikein.
Lämpötolppia on erilaisia, mutta yleisimmin tolppa toimii seuraavasti:
- Ajastimissa on useimmiten kaksi liikkuvaa mittaria. Mittareita pyöritetään lämpötolpan osoittamaan suuntaan (useimmiten myötäpäivään). Sisempi mittari määrittää tämänhetkisen kellonajan (tämän mittarin pitäisi oletusarvoisesti näyttää oikeaa aikaa, eikä sitä pitäisi joutua säätämään). Uloimpana oleva, mittariston ulkopuolelle jäävä nuoli osoittaa tämän hetkisen kellonajan.
- Ulomman mittarin nuoli/nuolet näyttävät lämmityksen alkamis- ja päättymisajan. Sulakkeiden täytyy myös olla oikeassa asennossa, jotta tolppa toimii.
Ellet saa tolppaa toimimaan, täytäthän asiasta Hoasille vikailmoituksen, jolla mainitset myös lämpötolppasi numeron.

Yllättävässä sähkökatkoksessa kannattaa tarkastaa toimivatko esimerkiksi rappukäytävän valot, jotta näet, rajautuuko ongelma sinun asuntoosi vai onko koko rappu pimeänä. Jos ongelma rajautuu omaan asuntoosi tarkastathan, että asuntosi sulakkeet ovat kunnossa.
Lämminvesikatkoksissa ja laajemmissa sähkökatkoissa kannattaa tarkastaa alueesi energiayhtiön internetsivuilta, onko alueella jakelussa suunniteltu katkos tai muu vikatila.
Alta löydät linkit eri kaupunkien vesilaitosten sekä sähköverkon ja kaukolämmön palveluntuottajien sivuille.
Ellei energiayhtiöllä ole tietoa katkoksista, täytäthän asiasta vikailmoituksen.
Helsinki:
- Sähköverkko- ja kaukolämpöyhtiö: Helsingin Energia
- Vesilaitos: HSY, Helsingin vesi
Espoo ja Kauniainen
- Sähköverkkoyhtiö: Caruna Espoo
- Kaukolämpöyhtiö: Fortum Espoo
- Vesilaitos: HSY, Espoon vesi
Vantaa:
- Sähköverkko- ja kaukolämpöyhtiö: Vantaan Energia
- Vesilaitos: HSY, Vantaan vesi