Asukasneuvonta Hoasilla

Mitä asukasneuvonta on?

Hoasin asukasneuvonta tarjoaa apua, neuvoja sekä ratkaisuja vuokra-asumisen haasteisiin. Asukasneuvonta pyrkii siihen että opiskelu-aikainen asuminen Hoasilla on helppoa ja mukavaa. Jos koet, että tarvitset apuja tai neuvoja – ole meihin yhteydessä.

Asukasneuvonnan toimintatapa

Suurin osa tilanteista ratkeaa keskustelemalla ja sopimalla – hyvin harvoin on tarvetta muille toimille. Pyrimme sovittelemaan mahdollisia konflikteja, emme etsimään syyllisiä. Suosittelemme osapuolia olemaan itse aktiivisia ratkaisun ja sovun löytämisessä.

On myös tilanteita, jolloin vuokranantajan tulee puuttua häiriöihin. Kirjallinen huomautus ja varoitus ovat viimeisiä keinoja, joilla vuokralaista kehotetaan muuttamaan toimintaansa. Varoituksen huomiotta jättäminen voi johtaa vuokrasopimuksen irtisanomiseen tai purkamiseen.

Riitatilanteet kämppisten kesken

Ole ensin itse aktiivinen asian ratkaisemisessa. Jos koet, että tarvitset meidän apuamme, sinun on hyvä kertoa tästä kämppiksellesi – voit kertoa, että haluaisit ottaa meidät mukaan keskusteluun.

Tarvittaessa järjestämme tapaamisen toimistollemme sopiaksemme yhdessä, miten yhteisasuminen järjestetään. Voit olla meihin yhteydessä myös, kun koet tarvitsevasi apua keskusteluyhteyden avaamisessa.

Soluasuminen

Koska Hoasilla asuu erilaisista taustoista ja elämäntilanteista tulevia ihmisiä, on jaetussa asunnossa usein vähintään yhtä monta tapaa mieltää ”normaali asuminen” kuin on asukkaitakin. Asioista kannattaa puhua yhdessä.

Vierailijat soluasunnossa

Tyttö- tai poikaystävän vierailut soluasunnossa ovat sallittuja. Suosittelemme sopimaan vierailuista kämppisten kanssa yhdessä etukäteen.

Vuorokausirytmi

Keittiötä ja kylpyhuonetta saa käyttää myös hiljaisuusaikoina – kämppikset ja naapurit huomioiden.

VINKKI: perustakaa kämppisten yhteinen Whatsapp tai Messenger –ryhmäkeskustelu. Vaikka kännykällä tapahtuva viestintä ei korvaa kasvotusten tapahtuvaa, erilaisten aikataulujen vuoksi on joskus syytä saada tiedotettua ja sovittua asioista nopeasti

Yhteistilojen siivoaminen

Kaikki asukkaat ovat velvollisia huolehtimaan yhteisistä tiloista.

Yleistason ohjeiden sijaan sopikaa käytännössä, miten huolehditte siisteydestä ja säännöllisestä siivouksesta. Asiallisesti ja ystävällisesti puhuminen on tärkeää, jotta kommunikaatio toimii. Lisätietoa huoneiston hoidosta ja siivouksesta.

Ennen kuin ilmoitat Hoasin asukasneuvontaan soluasunnon siivoushankaluuksista, mieti;

1) Olemmeko yhteisesti sopineet yhteistilojen siivouksesta?

2) Tietääkö uusi asukas, mitä olette sopineet aiemmin?

Kannattaa myös miettiä, onko omissa oletuksissa tai vaatimuksissa jotain, missä sinä voisit joustaa. Yhteisasuminen edellyttää kompromisseja.

VINKKI: Sopikaa kuukausittaisesta kämppiskokouksesta. Yhteisen pöydän ääressä voitte sopia yhteisistä asioistanne, kuten siitä kenen vuoro on ostaa vessapaperia ja tiskiainetta seuraavaksi.

Naapurit

Kerrostaloasumisen kulmakiviä ovat naapurit, jotka elävät elämää siinä missä sinäkin. Yhdellä on lapsia, toisella koiria ja kolmannella tuntuu olevan bändi. Erilaista elämää elävät saavat aikaan erilaisia ääniä, eikä näihin useimmiten ole syytä tai tarvetta puuttua. Yläkerran lasten leikit tai naapurin nokkahuilun soitto voivat kuulua sinunkin asuntoon, mutta päiväsaikaan näin saakin olla.

Järjestysmääräyksissä kerrotaan hiljaisuusajoista. Kerrostalossa asuessa tulee ymmärtää, että hiljaisuus ei tarkoita äänettömyyttä. Hiljaisuusaikoina on kaikkien vastuulla välttää aiheuttamasta tarpeetonta häiriötä muille. Musiikin soittamisen, imuroinnin, juhlien järjestämisen tai huonekalujen siirtelyn tulee tapahtua muina aikoina.

Jos koet naapuristasi kuuluvan toistuvasti tarpeettoman kovia ääniä hiljaisuusaikoina, ole häneen yhteydessä. Ota yhteyttä Hoasin asukasneuvontaan, jos asiat eivät puhumalla ratkea. Ilmoitathan mistä asunnosta äänet kuuluvat ja millaisista äänistä on kysymys. Katso myös häiriöilmoitus.

VINKKI: Lähde mukaan oman talosi asukastoimintaan. Asukastoimikunta on kelpo kanava päästä sisälle siitä, mitä talossa tapahtuu. Asukastoimikunnan tapahtumissa tutustut myös talosi asukkaisiin ja yhteydenpito helpottuu. Asukastoimikunnilla on usein talon sisäistä viestintää, joten tämä voi auttaa erimielisyyksien ratkaisemisessa.

Yhteydenotto asukasneuvontaan

Helpoin tapa saada meihin yhteyttä on lähettää sähköpostia. Pyri selostamaan tilanne mahdollisimman kattavasti. Muista kertoa yhteystietojasi. Halutessasi voit lähettää myös luottamuksellisen sähköpostiviestin nettisivujemme kautta.

Olemme tavoitettavissa pääsääntöisesti palvelukeskuksen aukioloaikojen mukaisesti.

Puhelimitse voit olla yhteydessä palvelukeskukseemme, josta sinut ohjataan asukasneuvontaan. Mikäli olet toimistollamme käymässä, voi meidät tarvittaessa pyytää asiakaspalvelutiskille keskustelemaan. Käytössämme on erityinen hiljainen huone asiakaspalvelutilassa, missä on mahdollista keskustella rauhassa myös arkaluontoisista asioista.

Asukasneuvonnan asioissa sinua on palvelemassa Hanna ja Daisy.

asukasneuvonta[a]hoas.fi  

09 549 900, linja 1 (Voit halutessasi pyytää keskustella asukasneuvonnan kanssa)